Blog Dennis


BI-B5UMR, Week 1
door Dennis Suppers



College:  (uit powerpoint)
In de beeldbeleving van maatschappij ten tijde van de renaissance was de ideale kunstenaar; een architect, beeldhouwer, schilder, en wetenschapper (uomo universale). Hierbij ging men op zoek naar de “ultieme waarheid” waarbij onderzoek van klassieke kunsten onderdeel was van dit onderzoek.

Gedurende deze periode was er zo ook sprake van een wederopleving van klassieke vormen in de architectuur. Handboeken van o.a. Vitruvius (de Architectura) 1e eeuw v.C. werden al s onderlegger gebruikt voor nieuwe projecten. In zijn boek vergelijkt Vitruvius architectuur met het menselijk lichaam, want deze is in twee perfect geometrische vormen te plaatsen (cirkel en vierkant). Uitgangspunt was dat symmetrie en proportie van groots belang waren in de architectuur.

De harmonieleer (die de westerse muzikale beschaving eeuwen domineerde), valt terug te brengen tot de snarentheorie van Pythagoras. (de opdeling versus toonafstand van de snaar) Verhoudingen / toonsafstanden / frequentie van de tonen met gelijke verhouding. Waarbij alles is terug te voeren tot wiskunde. Verhoudingen zijn universeel, gelden voor elke discipline. De basis van het later gebruik van de gulden snede, de fibonacci reeks en de menselijke maatverhoudingen (Vitruvius, Alberti, Le Corbusier).

De Palladiaanse stijl, leunt op klassieke Romeinse principes die Palladio herontdekt, toepast en uitlegt in zijn werken. Zijn villa’s zijn half boerderij half paleis. Het door Palladio geschreven “Vier Boeken van de Architectuur” geven een systeem van regels en plattegronden voor diverse gebouwen. Waarbij de basis voor de villa’s twee regels zijn: 1) ontwerpregels  (uiterlijke verschijning)
en 2) Constructieregels (de logica van de constructie).

Eigen commentaar:
In de beeldbeleving van bovenstaande tijdsperiode was het van belang in alles wat men deed om te streven naar een zekere harmonie. Een harmonisch geheel werd gezien als een schoon geheel, deze zou tevens wiskunde aangetoond kunnen worden middels het gebruik van basisvormen of variaties hierop, vaak samengesteld uit de basisvorm cirkel of vierkant. Tevens werd onder de harmonie symmetrie verstaan, hierbij wordt de link gelegd naar het menselijk lichaam.

Veel van Palladio’s inspiratiebronnen zijn gebaseerd op wiskundige verhoudingsystemen wat als bewijsmateriaal diende om aan te tonen dat iets daadwerkelijk voldeed aan de gestelde eisen van deze stroming.


Kenmerken villa Barbaro:
1) Bij villa is symmetrie duidelijk terug te vinden in de plattegrond van het gebouw
Door een verticale lijn in het midden van de plattegrond tekenen is er sprake van een as waarover het gehele gebouw gespiegeld kan worden.
2) Er is in de gevel sprake van een tempelfront, bij een woning was het voor deze tijdsperiode iets wat eigenlijk niet voorkwam en daarmee een kenmerkend iets voor de ontwerpen van Palladio.
3) Functie per ruimte is afhankelijk van de oriëntatie en daarmee gerelateerd de afmetingen.
4) De belangrijkste ruimtes binnen de woning hebben kenmerkende vergezichten en zijn van aanzienlijk formaat, wat bijdraagt aan de kwaliteitsbeleving voor de bewoner.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten