BI-B5UMR, Week 1
door Dennis
Suppers
|
College: (uit powerpoint)
In de beeldbeleving van maatschappij ten tijde van de
renaissance was de ideale kunstenaar; een architect, beeldhouwer, schilder, en
wetenschapper (uomo universale). Hierbij ging men op zoek naar de “ultieme
waarheid” waarbij onderzoek van klassieke kunsten onderdeel was van dit
onderzoek.
Gedurende deze periode was er zo ook sprake van een
wederopleving van klassieke vormen in de architectuur. Handboeken van o.a.
Vitruvius (de Architectura) 1e eeuw v.C. werden al s onderlegger
gebruikt voor nieuwe projecten. In zijn boek vergelijkt Vitruvius architectuur
met het menselijk lichaam, want deze is in twee perfect geometrische vormen te
plaatsen (cirkel en vierkant). Uitgangspunt was dat symmetrie en proportie van
groots belang waren in de architectuur.
De harmonieleer (die de westerse muzikale beschaving
eeuwen domineerde), valt terug te brengen tot de snarentheorie van Pythagoras.
(de opdeling versus toonafstand van de snaar) Verhoudingen / toonsafstanden /
frequentie van de tonen met gelijke verhouding. Waarbij alles is terug te
voeren tot wiskunde. Verhoudingen zijn universeel, gelden voor elke discipline.
De basis van het later gebruik van de gulden snede, de fibonacci reeks en de
menselijke maatverhoudingen (Vitruvius, Alberti, Le Corbusier).
De Palladiaanse stijl, leunt op klassieke Romeinse
principes die Palladio herontdekt, toepast en uitlegt in zijn werken. Zijn
villa’s zijn half boerderij half paleis. Het door Palladio geschreven “Vier
Boeken van de Architectuur” geven een systeem van regels en plattegronden voor diverse
gebouwen. Waarbij de basis voor de villa’s twee regels zijn: 1) ontwerpregels (uiterlijke verschijning)
en 2) Constructieregels (de logica van de constructie).
Eigen commentaar:
In de beeldbeleving van bovenstaande tijdsperiode was het
van belang in alles wat men deed om te streven naar een zekere harmonie. Een
harmonisch geheel werd gezien als een schoon geheel, deze zou tevens wiskunde
aangetoond kunnen worden middels het gebruik van basisvormen of variaties
hierop, vaak samengesteld uit de basisvorm cirkel of vierkant. Tevens werd
onder de harmonie symmetrie verstaan, hierbij wordt de link gelegd naar het
menselijk lichaam.
Veel van Palladio’s inspiratiebronnen zijn gebaseerd op
wiskundige verhoudingsystemen wat als bewijsmateriaal diende om aan te tonen
dat iets daadwerkelijk voldeed aan de gestelde eisen van deze stroming.
Kenmerken villa Barbaro:
1) Bij villa is symmetrie duidelijk terug te vinden in de
plattegrond van het gebouw
Door een verticale lijn in het midden van de plattegrond tekenen
is er sprake van een as waarover het gehele gebouw gespiegeld kan worden.
2) Er is in de gevel sprake van een tempelfront, bij een
woning was het voor deze tijdsperiode iets wat eigenlijk niet voorkwam en
daarmee een kenmerkend iets voor de ontwerpen van Palladio.
3) Functie per ruimte is afhankelijk van de oriëntatie en
daarmee gerelateerd de afmetingen.
4) De belangrijkste ruimtes binnen de woning hebben
kenmerkende vergezichten en zijn van aanzienlijk formaat, wat bijdraagt aan de
kwaliteitsbeleving voor de bewoner.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten