Interieur / exterieur Kaat van Doremalen
De Renaissance vindt plaats na de middeleeuwen:
- vroege renaissance: 1300-1490 centrum: Florence
- late renaissance: 1490 - 1530 centrum: Rome
- vroege renaissance: 1300-1490 centrum: Florence
- late renaissance: 1490 - 1530 centrum: Rome
De Renaissance gebruikt de architectuur uit de oudheid, van de Romeinen en Grieken van deze tijd.
Wat er veranderd in de renaissance vergeleken met de middeleeuwen is dat in de middeleeuwen men uitging van een Goddelijk Wereldbeeld, in de renaissance gaat men uit van zichzelf en staat de mens centraal.
Een kunstenaar was voortaan geen anonieme handelswerkman meer, en een succesvol kunstenaar had hoog aanzien.
Ideaal: Architect, Beeldhouwer, schilder en wetenschapper
[bron: Powerpoint Presentatie week 1. Els van den Veijver, dia 3]
Commentaar Kaat van Doremalen: Ik krijg het idee dat in de Renaissance het idee is geschept dat je ging werken voor jouw eigen succes. Je moest dus hard werken om geld te verdienen en aanzien te krijgen. In de middeleeuwen werkte je voor god en de kerk. In de Renaissance werk je voor jezelf en jouw aanzien.
Hierdoor kon je jouw eigen stijl ontwikkelen en verkopen. Ideologieën van deze kunstenaars kunnen versprijdt worden.
Wedergeboorte van de klassieke kunst:
Mens als ideaal: Vitruvius
Marcus Vitruvius Poll(i)o (± 85 — 20 v.Chr.) was een Romeins militair, architect en ingenieur.
Schrijver boek van de bouwkunst: De Architectura. Voornaamste bron uit romeinse architectuur.
Een van zijn belangrijkste stellingen is dat de lengte, de breedte, de hoogte en de diepte van een gebouw de menselijke maat (de verhoudingen van het menselijk lichaam) dienen te weerspiegelen.Leonardo da Vinci's (1452-1519) beroemde tekening Vitruviusman van het menselijk lichaam, passend in een cirkel en een vierkant, is gebaseerd op Vitruvius' theorie.
[bron: Vitruvius Architect. http://nl.wikipedia.org/wiki/Vitruvius_(architect)]
Leonardo da Vinci (Vinci, 15 april 1452 - Amboise, 2 mei 1519) was een beroemde architect, uitvinder, ingenieur, filosoof, natuurkundige, scheikundige, anatomist, beeldhouwer,schrijver, schilder en componist uit de Florentijnse Republiek, tijdens de renaissance. Hij wordt gezien als het schoolvoorbeeld van het renaissance-ideaal van de homo universalis en als genie.
Leonardo gold, met al zijn talenten die men tijdens zijn leven al erkende, in zijn tijd als een controversieel persoon. Onder andere vanwege zijn artistieke kwaliteiten kreeg hij diverse opdrachten van de Kerk voor het vervaardigen van religieuze kunst, met name schilderwerk. Het "Laatste Avondmaal" is hier een beroemd voorbeeld van. Leonardo stond zijn gehele werkzame leven onder bescherming van invloedrijke personen, een tijdlang zelfs onder die van de paus zelf. Hoewel de kerk zich al minder rigide betoonde dan voorheen (anatomischonderzoek werd op kleine schaal toegestaan), was er toch geen sprake van verlichting, getuige het proces tegen Galileo Galilei ruim een eeuw na Leonardo da Vinci's dood.
Leonardo heeft ook een aanvaring gehad met de paus. Op een manuscriptvel noteerde hij dat de paus, aan wiens hof hij resideerde, hem betrapt had op anatomisch onderzoek op menselijke lijken. Ook is in een van zijn notities de opmerking "De zon staat stil" te vinden, volgens sommigen een verwijzing naar een heliocentrische kijk die tegen de toen geldendedogma's inging.
[bron: Leonardo da Vinci http://nl.wikipedia.org/wiki/Leonardo_da_Vinci]
[bron: Leonardo da Vinci http://nl.wikipedia.org/wiki/Leonardo_da_Vinci]
Commentaar Kaat van Doremalen: Leonardo da Vinci begint ook tegen heilige huisjes aan te trappen wanneer hij wetenschap ruikt.
Je merkt nog niets van verlichting aangezien er nog in opdracht van de kerk gewerkt wordt, toch wordt Leonardo da Vinci beschreven als een individu die zelf wil onderzoeken en niet uit opdracht van.
Je merkt nog niets van verlichting aangezien er nog in opdracht van de kerk gewerkt wordt, toch wordt Leonardo da Vinci beschreven als een individu die zelf wil onderzoeken en niet uit opdracht van.
Hieruit concludeer ik dat zelf ergens achterkomen en initiatief nemen toen der tijd jouw verder bracht. In opdracht van werken was wel mogelijk, mits dit voor een zeer invloedrijk persoon is. Dit is belangrijk voor controversie te uiten, dit is dan mogelijk omdat je onder bescherming staat.
Je werkte dus vooral uit eigenbelang.
Citaat:
In valleien mag beslist niet worden gebouwd. In een vallei kan de landheer zijn bezittingen niet goed overzien en is het voor hem moeilijk om gezien te worden. Een dergelijke locatie verleent geen waardigheid en is zonder voornaamheid. Valleien zijn vochtig en zompig en zelden voldoende zonnig. Het waait er niet en áls het er waait dan stormt het. Het is een slechte situering, ongezond voor lichaam en geest, die de mens doet verslappen en het graan rotten. In een heuvelachtig landschap is het beter óp de heuvel te bouwen; op een heuvel die niet wordt overschaduwd door andere of verhit door gereflecteerde warmte van de omliggende heuvels.
In de aanbevelingen die Palladio ten aanzien van de villa’s doet, spreekt hij alleen over het programma. Het stelsel van formele regels waarmee hij de gebouwen van de villa’s ontwerp is niet van toepassing op het tuinontwerp. Zoals de duiven wonen in een duiventil, woont de landheer in zijn huis en moet zijn bezittingen kunnen overzien en gezien kunnen worden.
In valleien mag beslist niet worden gebouwd. In een vallei kan de landheer zijn bezittingen niet goed overzien en is het voor hem moeilijk om gezien te worden. Een dergelijke locatie verleent geen waardigheid en is zonder voornaamheid. Valleien zijn vochtig en zompig en zelden voldoende zonnig. Het waait er niet en áls het er waait dan stormt het. Het is een slechte situering, ongezond voor lichaam en geest, die de mens doet verslappen en het graan rotten. In een heuvelachtig landschap is het beter óp de heuvel te bouwen; op een heuvel die niet wordt overschaduwd door andere of verhit door gereflecteerde warmte van de omliggende heuvels.
In de aanbevelingen die Palladio ten aanzien van de villa’s doet, spreekt hij alleen over het programma. Het stelsel van formele regels waarmee hij de gebouwen van de villa’s ontwerp is niet van toepassing op het tuinontwerp. Zoals de duiven wonen in een duiventil, woont de landheer in zijn huis en moet zijn bezittingen kunnen overzien en gezien kunnen worden.
bron: Van Winden W., “De enscenering van de Venetovilla”, TABK (1983) 17,18 p.
Commentaar:
Het lijkt me erg logisch dat men een villa niet situeert in een villa. Omdat een villa gezien moet worden. Men moet de glorie van de villa kunnen zien.
Vanuit de Villa moet ook op het volk gekeken worden dat werkt voor deze villa.
Al lijkt het me wel dat er door het volk genoten werd door het volk. Vanuit de Villa moet ook op het volk gekeken worden dat werkt voor deze villa.
Aanname:
Kunst gemaakt over villa Barbaro,
Duidelijk dat er bij de broeders Barbaro ook vrouwen leefden. De vrouw links is een hoge dame en de vrouw rechts was een zuster.
Ook hadden ze kinderen want als je links kijkt staat een kind.
De villa was dus niet alleen bedoeld als boerderij maar ook om vrouw en kind onder te brengen en te verzorgen.
Trompe de L'oeil
werd erg veel toegepast in Villa barbaro, dit is een kunstvorm in die tijd erg populair die erg realistisch aan doet.
De Romeinen gebruikten deze techniek al door op muurschilderingen doorkijkjes naar bijvoorbeeld een tuin te schilderen. Voorbeelden hiervan zijn overgebleven in Pompeii.
In de Renaissance werd de techniek geperfectioneerd, en werd in kloosters, kerken of andere ruimtes bijvoorbeeld een extra deur of raam gesuggereerd. Daarmee werd de ruimtelijkheid vergroot. Wat dit betreft lijkt de techniek wel wat op het gebruik van spiegels om een ruimte groter te laten lijken.
De techniek werd echter ook gebruikt voor kleine stillevens, bijvoorbeeld met als onderwerp memento mori.
Vandaag de dag worden huizenhoge muurschilderingen in trompe-l'oeil gerealiseerd op kale muurvlakken, zoals in de Franse plaatsen Cannes en Langres en het Zweedse Gävle. Zelfs vrachtwagens worden zo beschilderd dat men de indruk krijgt erin te kunnen kijken.
Bron: Wikipedia, Trompe-lóeil http://nl.wikipedia.org/wiki/Trompe-l%27oeil
Commentaar:
Zoals je ziet bij Trmpe de L'oeil is het bedrieglijke kunst. Je laat iets zien wat er eigenlijk niet is. Er werden dus suggesties gewekt. Grote muurschilderingen doen alsof je door kijkt naar een tuin of bijvoorbeeld een vrouw op een balkon staat als bij het schilderij eerder in dit blog deze week uit gewerkt.
Voorbeelden Trompe de L'oeil in Villa barbaro
De illusie wordt hier gewekt dat er iemand door de deur komt en dat hierachter een extra kamer zit. Is die er of niet? Dit is een schildering op de muur van een vrouw die om het hoekje van de deur kijkt.
hier wordt een hek gesuggereerd waarachter een landschap te zien is.
Muziekspelende vrouw.
een man die de hoek om kijkt geschilderd. maar zit hier nu een extra ruimte of niet
De hond loopt voor het hek door, zo is het net alsof er een hond door het gebouw heen loopt en naar buiten wil.
Veel ruimtes worden gesuggereerd met bogen waar schilderingen van deuren met personen in staan. Ligt hierachter ook daadwerkelijk een kamer?
Looplijnen in villa Barbaro.
Niet elke kamer is zomaar van alle kanten te betreden, er is rekening gehouden met rangordening en daarnaast ook WIE er waar wordt ondergebracht.
Ook de symmetrie wordt toegevoegd in deze ruimtes. Tegenover elkaar een gesuggereerd raam met een landschap erachter.
Rangverdeling in Villa Barbaro.
Rood: belangrijkst
Oranje: een na belangrijkst
Rood: belangrijkst
Oranje: een na belangrijkst
Geel: een na onbelangrijkst
Groen: laagste rang
(noun) - Trompe l'oeil literally translates from French to mean "fools the eye." Hard to paint, the trompe l'oeil piece requires meticulous attention to detail on the part of the artist. Proper sizing and every detail, nuance of light and gradation of color must be skillfully incorporated in order to make the two-dimensional workappear to be three-dimensional.
Paintings of this genre have been around since Antiquity, though they fell into disuse during the "Dark Ages" It wasn't until the Italians (re)discovered linear perspective during the Renaissance that trompe l'oeil became popular for keeps. In the 21st-century, the term "Photo-Realism" would be equally applicable to this type of painting.
In front of the rationnalist work of Palladio, the Veronése frescoes which decorate the villa Barbaro are a trompe l’œil type of illusion, play to open imaginary doors and windows everywhere and insert a dialog between real architecture and painted architecture.
Commentaar: Het was dus de bedoeling om een combinatie te maken tussen echte architectuur en geschilderde architectuur.
Hierbij wordt dus een illusie gewekt dat wanneer je in villa Barbaro staat dat het nog groter is dan het daadwerkelijk is. Er wordt met Geschilderde deuren een illusie gewekt dat er nog meer kamers zijn. En door verschillende landschappelijke taferelen die geschilderd zijn de illusie gewekt dat je overal rond de natuur zit. Villa barbaro ligt ook echt in een natuurlijk gebied waardoor deze illusie deels waar wordt.
Hierbij wordt dus een illusie gewekt dat wanneer je in villa Barbaro staat dat het nog groter is dan het daadwerkelijk is. Er wordt met Geschilderde deuren een illusie gewekt dat er nog meer kamers zijn. En door verschillende landschappelijke taferelen die geschilderd zijn de illusie gewekt dat je overal rond de natuur zit. Villa barbaro ligt ook echt in een natuurlijk gebied waardoor deze illusie deels waar wordt.
In trompe de L’oeil wordt in Villa Barbaro ook een soort droomwereld geschept. Het ziet er allemaal realistisch uit, alleen je ziet dat sommige dingen worden verheerlijkt.
In een Fresco zie je zelfs een geschilderde hond voor een hek lopen, waardoor het dus lijkt alsof de gebroeders barbaro heel graag een hond wilden. Misschien ook wel een hadden en deze wilden vastleggen. Wie weet.
De redenen waarom deze kunstvorm werdt gebruikt was dus mede voor het grootser laten lijken van de Villa, meer natuur binnenshuis brengen en een droomwereld en illusie scheppen.
Ik denk dat ook een van de redenen dat de natuur veel in deze fresco’s terug komt omdat de constructiemogelijkheden en de buitenarchitectuur en uiterlijkheden en status van het gebouw het niet toelieten om veel grote ramen te plaatsen die aan de buitenkant zichtbaar waren. Waardoor men dus deze zeer realistische Fresco’s aanbracht.
In een Fresco zie je zelfs een geschilderde hond voor een hek lopen, waardoor het dus lijkt alsof de gebroeders barbaro heel graag een hond wilden. Misschien ook wel een hadden en deze wilden vastleggen. Wie weet.
De redenen waarom deze kunstvorm werdt gebruikt was dus mede voor het grootser laten lijken van de Villa, meer natuur binnenshuis brengen en een droomwereld en illusie scheppen.
Ik denk dat ook een van de redenen dat de natuur veel in deze fresco’s terug komt omdat de constructiemogelijkheden en de buitenarchitectuur en uiterlijkheden en status van het gebouw het niet toelieten om veel grote ramen te plaatsen die aan de buitenkant zichtbaar waren. Waardoor men dus deze zeer realistische Fresco’s aanbracht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten