Blog Nick

Nick Brekelmans

Week 1

Tekst/citaat:

Bronvermelding: Van Winden W., “De enscenering van de Venetovilla”, TABK (1983) 19p.

Eigen commentaar

Palladio heeft een stelsel van formele regels waarmee hij zijn villa's ontwierp en alles wat daarbij komt kijken. Zo ook te lezen in bovenstaande tekst waarin hij het heeft over hoe het wegennet in elkaar zou moeten steken. Vooral overzichtelijk en veilig zijn de eisen van Palladio. Het moet geen middel zijn waar vijanden zich gemakkelijk over kunnen verplaatsen/verstoppen. Vandaar dat het overzichtelijk en 'open' zijn. Interessante tekst om te lezen vind ik, vooral omdat ze in die tijd over hele andere dingen moesten nadenken dan dat wij dat nu moeten. Hij heeft het ook over dat de wegen kort moeten zijn, alleen vraag ik me af wat hij daar precies mee bedoeld. Wegen zijn met elkaar verbonden en lopen dus oneindig door zou je denken.

Bekend zijn de wegen die voor de villa's van Palladio liggen, vaak liggen de toegangs wegen loodrecht in het verlengde in de symmetrie as, zoals bij Villa Barbaro. Deze bieden overzicht over het landschap waar de villa op gesitueerd is.

Week 2

Tekst/citaat:

Bronvermelding: Van Winden W., “De enscenering van de Venetovilla”, TABK (1983) 20p.
Eigen commentaar


In deze tekst heeft Palladio het over het situering van een villa. De villa's zijn niet zomaar ergens neergezet omdat er nog wat ruitme was voor een villa, nee er is over nagedacht. Ze zijn zo gesitueerd dat ze óf goed bereikbaar zijn b.v. bij het water of kruispunten van wegen, óf dat ze een veilige en overzichtelijke plaats in het landschap nemen b.v. op een heuvel aan de rand van een vlakte.

Het idee dat er een gedachte zit achter de plaats van een villa vind ik een leuke gedachte, in die tijd ging communiceren heel anders dan nu. Dus was het ook belangrijk om goed bereikbaar te zijn. In de loop der jaren werd dit natuurlijk steeds minder relevant omdat er steeds beter gecommuniceerd kon worden. Toch wel jammer, maar onvermijdelijk.

Week 3

Tekst/citaat:


Bronvermelding: HetD probleem van de harmonische proportie in de architectuur.

Eigen commentaar

Ik ben het eens met deze stelling die hier geformuleerd wordt. Alle villa's die Palladio ontworpen heeft, zijn samengesteld volgens een verhoudingssysteem. Palladio had verschillende ideale vormen die hij hanteerde voor ruitmes. Met die vormen maakte hij bijna de hele villa in verhouding.



Deze zeven vormen worden door hem aanbevolen voor vertrekken, in deze volgorde:
(1) rond,
(2) vierkant,
(3) de diagonaal van het vierkant als een lengte van het vertrek,
(4) een vierkant en een derde, dat wil zeggen 3:4,
(5) een vierkant en een half, dat wil zeggen 2:3
(6) een vierkant en twee derde, dat wil zeggen 3:5
(7) twee vierkanten, ofwerl 1:2
Als je naar een willekeurige plattegrond van een werk van Palladio kijkt zie je een of meerdere punten terugkomen in elk van zijn ontwerp. Erg indrukwekkend is dit, mede daarom is hij een echte grootheid in de architectuur.



Week 4

Analyse Church Tempietto Barbaro

De kerk die vlak bij onze villa Barbaro ligt heet Church Tempietto Barbaro, gebouwd rond 1580. Dit was een van zijn laaste werken van palladio, sommige verhalen suggereren dat hij daar ook gestorven is toen hij aan het werk was bij zijn bouwwerk.

De kerk is gebaseerd op het pantheon in Rome, maar het verschil moet hem zitten in de beleving en detail van de kerk.

Church Tempietto Barbaro Pantheon
De kerk wordt innovatief genoemd, dat komt door het ontwerp wat Palladio bedacht heeft: een combinatie van een cilinder en een grieks kruis met vier massieve pilaren ervoor die als steunberen dienen voor de koepel, evenals de muren. Dit alles maakt het religieus en filosofisch van nature.
De kerk is ontworpen voor de parochiegemeenschap van het dorp Maser. Niet alleen Palladio heeft het bouwwerk ontworpen, maar ook Marcantonio Barbaro. De kerk zorgt ook voor een scheiding van de wijngaard en de tuin van Villa Barbaro.
Als je naar het interieur gaat kijken van de kerk zie je vooral stucwerk die afgewerkt is met vele mooie en indrukwekkende decoraties van o.a. engelen. Wat ook nog opvalt is dat Tempietto schaars verlicht is, vergeleken met andere kerken van die tijd.
De kerk is tegenwoordig openbaar voor bezoekers, alleen 's ochtends kun je een kijkje gaan nemen.
Bronnen:
-yearofpalladio.classicist.org
-villadimaser.it



























Schetsen van Church Tempietto Barbaro gemaakt door onze groep.












Week 5

Analyse San Giorgio Maggiore



San Giorgio Maggiore


Het is een 16e eeuwse kerk dat ligt op ‘San Giorgio’, een klein eilandje bij Venetië, en werd gebouwd tussen 1566 en 1610. De kerk werd gebouwd onder leiding van Andrea Palladio. Een van de kenmerken van Palladio is de architectonische stijl. Binnen in de kerk zijn een aantal belangrijke kunstwerken en schilderijen te vinden, zoals onder andere Het Laatste Avondmaalvan Tintoretto. Een ander belangrijk schilderij is Getroonde Madonna met Heiligendoor Sebastiano Ricci.


De voorgevel is helder wit en toont Palladio's oplossing voor het probleem van de aanpassing van het motief van een klassieke tempel aan de vorm van een christelijk kerk. Het heeft een hoog schip en aan de lage kant gangen. Deze oplossing is vergelijkbaar met het project van San Francesco della Vigna. Naast het centrale portaal staan de standbeelden van Sint-Joris en Sint-Stefanus, aan wie de kerk is gewijd. Het interieur is ook met massale pilasters versierd, met onversierde witte muren. Evenals wat bij de gevel het geval is, wordt ook in het interieur de klassieke traditie omgevormd naar het idee van een kruiskerk. De koepel verdeelt de as van de kerk in twee gelijke delen.


 
gevelschets

Geen opmerkingen:

Een reactie posten